این عین جملاتی است که از سوی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شده است. البته وی خبر داده که این مبلغ با پیگیریهای رگولاتوری و سازمان تعزیرات بهحساب مشترکان بازگردانده شد. هر چند بعید است سیستم بیلینگ اپراتورها آنقدر دقیق و هوشمند باشد که بتواند این مبلغ را بهحساب آنها برگرداند و البته مشخص نیست برگرداندن پول گرفته شده بهحساب پرداختکنندگان چگونه میسر است؟
آیا از طریق بستانکار کردن آنها انجام میشود؟ در این صورت این مبلغ برای مشترکانی که از تلفنهای همراه اعتباری استفاده میکنند چگونه برگشت میشود و اگر در فاصله زمانی رسیدگی به موضوع که معمولا از چندماه تا چند سال طول میکشد مشترکی تلفن همراهش را بفروشد چه اتفاقی صورت میگیرد؟ روزنامه همشهری طی یکماه اخیر با انتشار چندین گزارش و یادداشت نسبت به ادامه روند ارسال پیامکهای تبلیغاتی و فلهای انتقاد کرده بود. برگزاری مسابقات پیامکی از سوی اپراتورها نیز بخشی از حربه آنها برای جلب درآمدهای میلیاردی بهشمار میرود؛ رویکردی که به لحاظ ذاتی بیشباهت به لاتاری نیست. در اینگونه مسابقات پیامکی هدف کسب درآمد و اعطای جایزهای بزرگ برای معدودی انگشت شمار از کاربران است.
بخش دیگری از انتقادات همشهری متوجه طولانی بودن فرایند رسیدگی به شکایات و عدماخذ موافقت مشترکان تلفن همراه برای ارسال پیامکهای مزاحم و فلهای بود. در این گزارشها تصریح شده بود که رسیدگی به شکایات مشترکان گرامی(!) مانند عبور از هفت خوان رستم است. حالا حسن رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراحل این هفتخوان رستم را توضیح داده و از راهاندازی سامانه شکایت از سرویس دهندگان ارتباطی خبر داده و گفته؛
« هماکنون مشابه سامانه رسیدگی به شکایات در وبسایت ارائهدهندگان سرویس و اپراتورها نیز وجود دارد و مشترکان ابتدا باید شکایات خود را به سامانههای این خدمات دهندگان اعلام کنند. براین اساس یک کد 16رقمی به کاربر تعلق میگیرد که درصورت عدمپیگیری و رفع مشکل مدنظر از سوی اپراتور، کاربر میتواند با اعلام کد 16رقمی خود وارد بخش پیگیری شکایات شده و موضوع را از این طریق اعلام و پیگیری کند.» بهنظر میرسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز بهدلیل وابستگی ساختاری به دولت و همسو بودن با منافع اپراتورها هرگز حاضر به گرفتن طرف مشترکان گرامی نیست. در واقع ضرب المثلی ایرانی میگوید« چاقو هیچگاه دسته خود را نمیبرد».